Nyt fra Hurlumhejhuset

Frontlinje-beretning fra Gør Det Selv-krigen ude i Parcelhus-danmark. Og om oplevelser med flittige og dygtige håndværkere - og måske også lidt om dé, der ikke opfylder det kvalitetskriterie

Monday, October 02, 2006


Power Super Søndag
eller
Gå uden om Alt for Billigt Værktøj


Ja - man skulle jo tro, at jeg havde haft nok fornøjeligheder med elektroniske 'gør-det-meget-svært-for-dig-selv-værktøj'... men nej... denne weekend gav igen uforglemmelige oplevelser, når det handler om bygningsrenoveringsarbejder i Hurlumhejhuset.

Som I måske husker, gik den store tunge nedbrydningshammer jo kaput i sidste weekend, da jeg var så uheldig at tabe en meget vigtig låsebolt. Den reservedel skulle egentlig være afsendt fra importøren forlængst - men det er blevet væk i posten.. påstår de!

SÅ jeg drønede ned til den lokale Harald Nyborg - som jo ikke ligger i Nyborg men i Ishøj - og indkøbte ét styk Power Super Bore-Mejselhammer... ja - jeg syntes navnet lød meget lovende - altså sådan noget med Power Super, det lyder sgu da effektivt - sådan lidt a la marmelade fra Den Gamle Fabrik jo nok også smager som om det var min mor, der havde lavet den...

Men men men.... prisen skulle jo nok ha' været nok til lige at få mig til at tænke lidt mere grundigt over den ting.. den famøse lækre Power Super 800 watts hammer kostede nemlig kun 168 kroner...(nedsat fra 248 dask!)


Nå - men jeg gav den gas lørdag eftermiddag og lod Power Super møde terrazzo-gulvet i vaskekælderen.

Men det var ulige odds lige fra begyndelsen. Altså: Et styk Power Super bore-mejselhammer produceret i Kina anno 2006 har jo ikke en jordisk chance når modstanderen hedder Terrazzo-gulv og er produceret af en-eller-anden supersej murersvend i Vallensbæk anno 1949. Kina-braset skal holde en formiddag - gulvet er bygget til at modstå en middelsvært bombenedslag!

Efter kort tids arbejde begyndte Power Super da også at lugte lidt mistænkeligt - så den fik lov til at køle lidt af... i øvrigt var jeg også lidt urolig over de der gnister, som jeg kunne se igennem plasticskallen på Power Super... så da jeg i øvrigt også var lidt småtræt efter festen fredag aften, så blev arbejdet udskudt til søndag...

Så det blev først søndag formiddag, før jeg kastede mig over Super Power igen..... Den nåede at køre sådan cirka 30 minutter før den grimme lugt også fik selskab af en ildevarslende sort røg - og så var der lissom ikke så meget Power tilbage.

Altså - ind i bilen og ned til Harald Nyborg for at aflevere liget - de var rigtig flinke - og jeg fik bare en ny Super Power med hjem til terrazzo-gulvet... den holdt cirka 15 minutter!

Altså - ind i bilen og ned til Harald Nyborg for at aflevere endnu et lig. De var rigtig flinke - og meget forstående, da jeg krævede mine penge tilbage.

Jeg havde imellemtiden luret, at Harald Nyborgs nabo - Jem & Fix - havde en lidt kraftigere Super Power på hylden - Super Power 1100 watt. Lige noget for mig, tænkte jeg... og lagde de 399 kroner på disken.

Hjemme i Hurlumhejhuset igen og fuld af fornyet optimisme var jeg klar til at kaste mig over arbejdet - men NEJ. Min nye Super Power 1100 kom overhovedet ikke i aktion ... den drejeknap, hvor jeg skulle vælge mellem bore- og mejselfunktion sad nemlig fast...

Altså - ind i bilen og ned til Jem & Fix - de var også meget forstående... det var jeg til gengæld ikke - og NEJ - jeg vil ikke købe den Super Power 800 du har på hylden - den ligner nemlig dem jeg allerede kender så godt fra din nabo Harald....

Morale - Værktøj kan også blive FOR billigt...især når modstanderen hedder terrazzo-gulv - og Gør-det-selveren hedder Lars Bo!

PS: Det sidste stykke terrazzogulv bliver banket ned med håndkraft - og det er HÅRDT - men ikke nær så hårdt som at skulle finde sig i de røvsyge undskyldninger som Harald Nyborg og Jem & Fix kan diske op med...

PPS: Hos Bauhaus hedder SuperPower ikke SuperPower - men bare Alpha Tools - og så er maskinen blå - men det er altså det samme skrammel - til gengæld koster den så vidt jeg husker 500 kroner - så der kan man for alvor blive taget ved næsen...

2 Comments:

At 11:46 AM, Blogger CHIC-HANDSOME said...

good picture

 
At 3:51 PM, Blogger Unknown said...

Hei.
Ser du har hatt litt problemer med ditt terazzogulv :)

Jeg lurer på om jeg skal hugge opp mitt eget, og ville i den forbindelse spørre om hvor tykt gulvet ditt var (i mm/cm) ?

mvh
Thomas

 

Post a Comment

<< Home